Pune o fapta buna la temelia Clinicii Nera

sâmbătă, 30 ianuarie 2010

Sfantul Ierarh Grigorie Palama - 14 Noiembrie

Surse: http://www.crestinortodox.ro/stiri/mitropolia-moldovei-bucovinei/paraclisul-universitar-sf-grigorie-palama-bucuresti-sarbatoreste-hramul-76176.html
http://ro.orthodoxwiki.org/Grigorie_Palama
http://www.crestinortodox.ro/biserici-manastiri/biserica-sfantul-grigorie-palama-67897.html 
http://www.crestinortodox.ro/biserica-lume/manastirea-sfantul-grigorie-palama-ohio-96648.html
http://www.crestinortodox.ro/acatiste/acatistul-sfantului-grigorie-palama-67057.html

Sfantul Grigorie Palama, Arhiepiscopul Tesalonicului, s-a născut în anul 1296 în Constantinopol. Tatăl Sfântului Grigore a devenit un important demnitar la curtea lui Andronicus al II-lea Paleologul (1282-1328), dar a murit la scurt timp, Andronicus devenind turorele copilului Grigore rămas orfan. Înzestrat cu abilităţi intelectuale şi ambiţie, Grigore a stăpânit toate subiectele de studiu care făceau parte la vremea aceea din cursul complet de educaţie superioară medievală. Împăratul spera ca tânărul să se îndrepte spre munca în cadrul guvernului, dar Grigore, abia împlinind 20 de ani, s-a retras în Muntele Athos în anul 1316 (după unele surse 1318) devenind novice la Mănăstirea Vatoped, sub îndrumarea monahicească a Părintelui Nicodim de la Vatoped (prăznuit în 11 iulie). Acolo a fost tuns şi a pornit pe calea sfinţeniei. Un an mai târziu, Sfântul Evanghelist Ioan Teologul i-a apărut în vis şi i-a promis că-l va proteja pe calea sa duhovnicească. Mama şi surorile lui Grigore au devenit şi ele călugăriţe.
După săvârşirea Părintelui Nicodim, Sf. Grigore a stat opt ani sub îndrumarea duhovnicească a Părintelui Nichifor iar după moartea Părintelui Nichifor, Grigore s-a tranferat la Lavra Sf. Atanasie Athanitul (prăznuit în 5 iulie). Aici a slujit la trapeză şi apoi a devenit cântăreţ în biserică. După trei ani s-a mutat la schitul Glossia, nevoindu-se mai abitir pentru a atinge perfecţiunea spirituală. De la stareţul mănăstirii a învăţat meşteşugul rugăciunii neîncetate pe care o practică monahii, începînd cu marii pustnici ai deşertului din sec. al IV-lea, Evagrie Ponticul şi Sf. Macarie al Egiptului (prăznuit în 19 ianuarie).

Mai târziu, în sec. al XI-lea, Sf. Simeon Noul Teolog (prăznuit în 12 martie) a dat indicaţii amănunţite despre activitatea mentală pentru cei care practicau rugăciunea exterioară, iar sfinţii din Athos au pus-o în aplicare. Practicarea rugăciunii minţii sau a inimii pentru care este nevoie de solitudine şi linişte se numeşte "isihasm" (de la grecescul "hesychia" care înseamnă calm şi linişte), iar practicanţii se numesc isihaşti.

În timpul şederii sale în Glossia viitorul ierarh Gregore a fost complet absorbit de spiritul isihast acesta devenind noul său mod de viaţă. În anul 1326, datorită ameninţării invaziei turce, el împreună cu ceilalţi fraţi ai schitului s-au retras în Tesalonic, unde a fost hirotonit ca preot.

Sf. Grigore a combinat îndatoririle sale preoţeşti cu viaţa de pustnic. Cinci zile pe săptămână le petrecea în linişte şi rugăciune iar sâmbăta şi duminica venea în mijlocul oamenilor, slujind sfintele slujbe şi predicînd, smulgînd oamenilor sentimente de iubire dar şi multe lacrimi prin cuvintele sale. Uneori participa la întrunirile duhovniceşti ale tinerilor educaţi conduse de viitorul patriarh Isidor. După reîntoarcerea din Constantinopol, Sf. Grigore a găsit un loc potrivit în care să vieţuiască în solitudine, lângă Tesalonic, la Bereia. Aici a adunat în jurul lui în timp scurt mai mulţi călugări, pe care i-a îndrumat timp de cinci ani.

În anii 1330 au avut loc importante evenimente în viaţa Bisericii de Răsărit, în urma cărora Sf. Grigore a fost plasat printre cei mai importanţi apologeţi universali ai ortodoxiei, fiind foarte renumit ca profesor al isihasmului.

Prin 1330 învăţatul călugăr Varlaam sosea în Constantinopol din Calabria, Italia. Acesta a fost autorul unor tratate de logică şi astronomie, fiind renumit pentru calităţile sale oratorice ieşite din comun. Varlaam a primit o catedră la universitatea din capitală şi a început să adâncească studiul scrierilor Sf. Dionisie Areopagitul (prăznuit în 3 octombrie), a cărui teologie "apofatică" ("negativă", în contrast cu "katafatică" sau "pozitivă") era în mod egal apreciată atât în Bisericile de Răsărit cât şi în cele de Apus.

La scurt timp, Varlaam a călătorit la Muntele Athos, unde s-a familiarizat cu viaţa spirituală a isihaştilor. Susţinînd imposibilitatea cunoaşterii esenţei lui Dumnezeu, el a declarat că rugăciunea minţii era o eroare eretică. În călătoriile sale la Constantinopol şi Tesalonic, călugărul Varlaam a intrat în dispute cu călugării, încercînd să demonstreze natura materială creată a luminii din timpul Schimbării la faţă a Mântuitorului de pe Muntele Tabor. Acesta ridiculiza învăţăturile călugărilor despre metodele rugăciunii şi despre lumina necreată văzută de isihaşti.

Sf. Grigore, la rugămintea călugărilor athoniţi, a răspuns prin admonestări verbale la început, dar văzînd că nu au nici un rezultat, a început să aştearnă pe hârtie argumentele sale teologice. Astfel a apărut "Triade în apărarea sfinţilor isihaşti" (1338). Prin 1340 sfinţii din Muntele Athos au compilat, cu ajutorul sfântului, un răspuns general împotriva atacurilor lui Varlaam , grupat sub titlul "Tomul Aghiorit". La Sinodul din Constantinopol din 1341 ţinut la Biserica Sf. Sofia, Sf. Grigore a polemizat cu Varlaam, axîndu-se pe ideea naturii luminii de pe Muntele Taborului. În 27 mai 1341 Sinodul a fost de acord cu punctul de vedere al Sf. Grigore, şi anume că, Dumnezeu, de neatins prin esenţa Sa, ni se descoperă prin energiile Sale direcţionate spre lume şi percepute de noi, cum a fost lumina de pe Muntele Taborului, dar acestea nu sunt nici materiale şi nici create. Ipotezele lui Varlaam au fost condamnate ca erezii, acesta fiind anatemizat şi izgonit în Calabria.

Dar disputele dintre Palamiţi şi Varlaamiţi erau departe de a se fi încheiat. Acestora din urmă li s-au alăturat discipolul lui Varlaam, călugărul bulgar Akyndinos, precum şi Patriarhul Ioan XIV Kalekas (1341-1347); împăratul Andronicus III Paleologul (1328-1341) înclina şi el spre punctul lor de vedere. Akyndinos, al cărui nume însemna "cel care nu face rău," de fapt a cauzat un mare rău prin învăţăturile sale eretice. Akyndinos a scris o serie de mici tratate în care îi denunţa Sf. Grigore şi pe călugării athoniţi drept provocatori de tulburări în cadrul Bisericii. La rândul său, sfântul a scris un răspuns detaliat în care demonta erorile lui Akyndinos. Însă patriarhul îl susţinea pe Akyndinos şi l-a numit pe Sf. Grigore vinovat de toate tulburările din cadrul Bisericii. În 1344 l-a închis în temniţă timp de patru ani. În 1347, când Ioan al XIV-lea a fost înlocuit de Isidor (1347-1349), Sf. Grigore a fost eliberat şi numit Arhiepiscop al Tesalonicului.

În 1351 Sinodul din Vlaherne a apărat cu solemnitate caracterul ortodox al învăţăturilor sale, însă poporul nu l-a acceptat uşor pe Sf. Grigore, astfel încât el a trebuit să se mute dintr-un loc în altul. Într-una din călătoriile sale la Constantinopol pe un vapor bizantin, a căzut în mâinile turcilor. Chiar în captivitate, Sf. Grigore a predicat atât prizonierilor creştini cât şi răpitorilor săi musulmani. Hagarenii au fost uimiţi de înţelepciunea cuvântului său, dar musulmanii nu au putut suporta acestea şi l-au bătut, ba chiar l-ar fi omorât cu plăcere dacă n-ar fi nădăjduit într-o răscumpărare mare. La un an, Sf. Grigore a fost răscumpărat şi s-a întors la Tesalonic.

Sf. Grigore a făcut multe minuni în cei trei ani dinaintea morţii sale, vindecînd mulţi bolnavi. În ajunul morţii sale, Sf. Ioan Hrisostom i-a apărut într-o viziune, adresîndu-i cuvintele: "Spre înălţimi! Spre înălţimi!" Sf. Grigore Palama a adormit întru Domnul în 14 noiembrie 1359. În 1368 a fost canonizat la Sinodul din Constantinopol sub Patriarhul Filotei (1354-1355, 1364-1376), care a scris viaţa sfântului şi slujbele adresate acestuia.

Vecernia si Utrenia Sf. Grigore Palama
Vecernia Mare cu Litie pentru Sf. Grigorie Palama la Catedrala Mitropolitana din Tesalonic, martie 2009
Troparul Sf. Grigorie Palama
Minuni din viata si dupa moartea Sfantului Ierarh Grigorie Palama

În această lună, în ziua a paisprezecea, pomenirea Sfântului slăvitului şi întru tot lăudatului Apostol Filip, unul din ceata dintâi, a celor doisprezece. Tot în această zi, Sfântul noul Mucenic Constantin cel ce din Idra a odrăslit, iar în Rodos a mărturisit, la anii 1800 şi care prin sugrumare s-a săvârşit.

Biserica Sfantul Grigorie Palama

In vestul Capitalei, la circa un kilometru de podul Grozavesti, pe malul drept al Dambovitei, langa aleea de intrare principala a incintei Universitatii Politehnice Bucuresti, s-a construit pentru studenti, dar si pentru public, o biserica cu hramul Sfantul Grigore Palama, cu aspect si proportii inspirate din arhitectura traditionala romaneasca de obarsie bizantina.

Pisania daltuita in piatra, asezata in pridvor deasupra usii de intrare, specifica: "S-a ridicat aceasta Sfanta Biserica spre slava lui Dumnezeu cel in Treime inchinat si intru cinstirea Sfantului Grigorie Palama, locas de inchinaciune dascalilor si studentilor politehnisti, cu binecuvantarea PF Patriarh Teoctist, rector fiind prof. dr. Gh. Zgura. S-a inceput in anul 1996, luna mai, ziua 29 si s-a sfarsit in anul 1998, luna noiembrie ziua 14 cu cheltuiala si osardia d-lui Petre Badea si a celor dimpreuna cu dansul, ostenitori in Societatea de constructii AEdificia Carpati. Dumnezeului nostru, slava."
Biserica a fost sfintita in ziua de 26 noiembrie 1998, de Bartolomeu, Patriarhul Ecumenic al Constantinopolelui, impreuna cu Vincentiu Ploiesteanul Episcop Vicar Patriarhal, in prezenta P.F. Teoctist - Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane.
Pictura interioara este executata in anul 2004 de catre Mihai Coman si studentii Catedrei Patrimoniu a Institutului Teologic Bucuresti, cheltuielile fiind suportate tot de conducerea Universitatii Politehnice.
Catapeteasma este dania P. F. Patriarh Teoctist. Icoanele acesteia sunt pictate de Mihai Coman, alaturi de lucrari de Horia Bernea. Candelabrul din naos este adus din Grecia si foloseste lumanari din ceara de albine.
Fatadele sunt tencuite, peste relieful unui sir de arcade oarbe, pe toata inaltimea fatadei, terminate semicircular. Deasupra arcelor in plin cintru ale pridvorului, pe fatada de vest, se desfasoara o friza de 5 firide pictate cu icoane de sfinti isihasti, cea centrala mai mare, poarta icoana hramului - Sfantul Grigorie Palama.
Alaturi de biserica, in partea de nord-vest, s-a ridicat o clopotnita, ctitorita de dl. Dan Mihai Ionescu, in anul 2002. Are dimensiuni in plan de 5 x 6 m, cu parterul ocupat de un stand de vanzare a tipariturilor bisericesti.
Este terminata cu o turla pe plan octogonal cu acoperis din olane. Trei nise pictate cu icoane de sfinti se desfasoara pe fatada sudica a constructiei.
O mica piateta cu pavaj din dale de beton inierbate, bogat inconjurata de vegetatie inalta, invita studentii si trecatorii in biserica, la un moment de ruga si reculegere.
Paraclisul universitar Sf. Grigorie Palama din Bucuresti isi sarbatoreste hramul


Manastirea Sfantul Grigorie Palama - Ohio
Manastirea Sfantul Grigorie Palama este o manastire ortodoxa din America. Manastirea se afla sub purtarea de grija si autoritatea Mitropolitului Maxim al Bisericii Ortodoxe Grecesti din Pittsburgh. Manastirea se afla asezata in localitatea Hayesville, din partea nordica a statului Ohio, la o distanta de 15 mile mai spre est de Mansfield.
Drept hram si ocrotitor, acest sfant locas de rugaciune si l-a luat pe marele Sfant Parinte Grigorie Palama. Acesta este un mare sfant al Bisericii de Rasarit, el vietuind in secolul al XIV-lea, si slujind, pentru o mare parte a vietii sale, ca Arhiepiscop al Tesalonicului. Toata viata el a luptat pentru apararea dreptei credinte, in special a luminii si energiilor necreate

Manastirea Sfantul Grigorie Palama din Ohio

Manastirea Sfantul Grigorie Palama din Ohio a luat fiinta in anul 1982, urmand unei initiative a Mitropolitului Maxim, episcop de Pittsburgh. Biserica centrala a fost sfintita de catre Arhiepiscopul Iacov in luna martie a anului 1989. Arhiepiscopul Iacov a condus Arhidioceza Greaca intre anii 1959-1996.

In anul 1993, o cladire incapatoare, zidita pe doua etaje, a fost inaltata in curtea manastirii. Aceasta este cladirea care pastreaza camerele pentru pelerini, fiind numita, in limbajul crestin bisericesc Arhondaric.
Pe langa cele gasite in incinta manastirii, la o distanta de doar 2-3 mile departare, un schit pentru femei isi inalta si el rugaciunile catre Dumnezeu. Inchinat Intrarii in Biserica a Maicii Domnului, acesta are randuiala proprie, nefiind dependent de randuielile din manastire. Acesta este mult mai izolat si mai sihastresc decat locul manastirii.

Ciclul liturgic al slujbelor este de o minunatie odihnitoare. Desi mai toate slujbele se savarsesc in limba engleza, sunt si unele savarsite inca in limba greaca. Rugaciunea si slujbele, munca si ascultarea, se imbina in mod armonios, creand o atmosfera athonita.
In manastire pot sta si crestinii din lume, pentru un interval de cateva zile, urmand, alaturi de calugari, randuielile monahale si nevointele acestora. Asezarea monahala din Ohio se afla inconjurata de o regiune agricola, majoritatea locuitorilor din zona fiind fermieri.

Adresa: 934 Cr. #2256 - Perrysville (Hayesville), OH 44864
Telefon: (419) 368-5335
Email: monastery@palamasmonastery.org




Acatistul Sfantului Grigorie Palama

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Fiti liberi sa-mi comentati gandurile